Pendahuluan
Pengurusan
membawa maksud proses merancang, mengorganisasikan, memimpin dan mengawal daya usaha
anggota organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain dalam organisasi bagi mencapai
matlamat organisasi yang ditetapkan manakala tingkahlaku pula merupakan
perlakuan atau percakapan seseorang individu. Ia juga merupakan semua tindakan
manusia yang boleh diperhati, diukur, dan nilai dari sebarang perbuatan yang
dilakukan sama ada secara sedar, tidak sedar atau separa sedar. Jadi dapat
disimpulkan bahawa menurut Dr Ragbir Kaur A/P Joginder Singh (2009), beliau
berpandangan pengurusan tingkahlaku ditakrifkan sebagai satu rancangan untuk
memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan
teknik yang sesuai. Dalam rancangan ini, guru harus memberitahu murid-murid
tentang tingkah laku yang harus diamalkan di sekolah dan peraturan-peraturan
sosial yang harus ditunjukkan dalam bilik darjah. Disamping itu, guru harus
menggunakan contoh-contoh visual dan konkrit untuk menunjukkan interaksi yang
positif dalam sistem persekolahan contohnya membetulkan tingkah laku murid yang
salah dengan menunjukkan mereka tingkah laku yang betul.
Faktor-faktor yang menyebabkan masalah
tingkahlaku
Antara tingkahlaku negatif yang mempengaruhi murid adalah keadaan persekitaran
rumah seperti tidak dapat perhatian dan kasih sayang daripada ibu bapa. Hal ini
kerana, ibu bapa merupakan orang yang paling dekat perhubungan dengan
murid. Sekolah pertama bagi murid-murid adalah rumah mereka. Pengalaman
daripada ibu bapa mempengaruhi perlakuan murid. Ibu bapa yang kurang meluangkan
masa di rumah untuk anak-anak disebabkan kesibukan bekerja menyebabkan
anak-anak merasa dipinggirkan dan tidak dihargai mendorong terjadinya tingkah
laku bermasalah ini di sekolah. Anak-anak yang tidak mendapat cukup perhatian
di rumah selalunya cuba mendapatkan perhatian daripada guru di sekolah.
Seseorang anak selalunya mendapat perhatian daripada ibu bapa apabila
berkelakuan tidak senonoh. Jika mereka tidak mengganggu ibu bapa selalunya dia
tidak diberi perhatian. Situasi ini menggalakkan mereka berkelakuan negatif dan
tidak menggalakkan mereka berkelakuan positif. Murid ini beranggapan perlakuan
tidak senonoh adalah cara untuk mendapatkan perhatian guru.
Selain itu, pengaruh media massa juga menjadi faktor yang menyebabkan
masalah tingkahlaku di sekolah berlaku. media massa
seperti televisyen, surat khabar, majalah dan sebagainya yang menyampaikan
informasi kepada orang ramai dengan kadar
yang cepat dan
dalam masa yang
singkat sangatlah memainkan peranan yang besar yang mendorong
murid-murid untuk meniru tingkah laku yang dipaparkan melalui kaca-kaca
televisyen dan sebagainya. Adegan-adegan ganas dan lakonan artis-artis yang
melampau yang ditayangkan sedikit sebanyak boleh mempengaruhi kelakuan pelajar.
Murid-murid pada tahap ini biasanya mudah mengikut dan meniru dengan apa yang
mereka lihat. Tanpa kawalan dari ibu bapa semasa menonton dan membeli
bahan-bahan bacaan berupa majalah-majalah telah mendorong murid untuk
bertingkahlaku negatif di dalam bilk darjah. Menurut Albert Bandura 1925 pula,
manusia secara semulajadi belajar melalui proses peniruan atau pemerhatian.
Seterusnya, pengaruh
rakan sebaya antara faktor utama masalah tingkahlaku murid terjadi. Menurut
Klausmerier et. al (1975) di dalam hal-hal seperti tanggungjawab moral,
keberanian, kejuran, kemesraan dan lain-lain, murid-murid lebih dipengaruhi
oleh pendapat dan pandangan rakan sebaya berbanding daripada pengaruh ibu bapa.
Murid-murid lebih cenderung menuruti tingkah laku kumpulan yang mereka berada
di dalamnya. Murid diperingkat awalan ini akan bersungguh mencuba bertingkah
laku seperti tingkahlaku kumpulannya. Dalam aspek
pengaruh rakan sebaya kajian menunjukkan pelajar menghisap rokok secara
berkumpulan atau bersama rakan. Pelajar juga menganggap peraturan atau
undang-undang sekolah sebagai sesuatu yang remeh dan tidak perlu dipatuhi.
Mereka akan membentuk kumpulan tersendiri dan mengadakan peraturan tertentu dan
ahli kumpulan hendaklah mematuhinya. Hal ini mula menimbulkan masalah disiplin
seperti peras ugut dan pergaduhan. Biasanya, apabila ahli kumpulan dipukul,
mereka akan membalas secara berkumpulan (Dewan Masyarakat, April 1995).
Teknik-Teknik Pengurusan Tingkahlaku
Tingkahlaku boleh
diuruskan dengan mengaplikasikan beberapa teknik. Antara teknik-teknik tersebut
adalah dengan menggunakan alat pengukuran personal, teknik pencegahan, dan
tindakan pembetulan. Teknik pertama iaitu alat pengukuran personal yang boleh
dilaksanakan dengan menggunakan kaedah kedekatan fizikal. Kaedah ini
dilaksanakan dengan guru mendekati sendiri murid yang mempunyai masalah tingkah
laku. Kaedah seterusnya adalah dengan menggunakan mobiliti fizikal iaitu dengan
berjalan ke hadapan, ke belakang, ke tepi atau mengelilingi kelas sambil
membuat pengawasan. Eksperisi wajah atau pandangan guru yang menyenangkan,
menarik, marah, kecewa atau benci turut tergolong dalam teknik pertama ini.
Kesimpulannya, guru perlu mahir dalam menggunakan teknik ini.
Seterusnya, teknik
kedua pula adalah berkaitan dengan pencegahan. Teknik ini dapat mengurangkan
ketegangan dan menggalakkan proses pengajaran supaya menjadi lancar. Selain
itu, melalui teknik ini iklim yang positif dan persekitaran yang terurus dapat
diwujudkan. Maka bagi mewujudkan suasana seperti ini, antara kaedah yang boleh
digunakan adalah dengan meminta murid supaya mematuhi rutin bilik darjah,
membuat sistem mengutip buku serta murid menerima bentuk peraturan yang
digubal. Guru juga boleh memberitahu tentang perlakuan yang diterima atau
tidak.
Teknik yang terakhir
adalah dengan melaksanakan tindakan pembetulan. Tindakan ini dapat dilaksanakan
dengan menangani masalah secara spontan dan menghentikan dengan baik tanpa
merosakkan apa-apa. Di samping itu, pengubahsuaian tingkah laku positif dan
menghentikan tingkah laku negatif serta mengharmonikan iklim bilik darjah juga
dapat membantu dalam melaksanakan teknik tindakan pembetulan ini. Guru juga
boleh menggunakan hukuman yang diketahui oleh murid dan relevan seperti
ketuk-ketampi. Oleh yang demikian, jika murid masih melakukan tingkah laku
bermasalah itu, guru boleh menukar tempat dan berjumpa dengannya selepas
pengajaran. Melalui perjumpaan ini, guru boleh membimbing perlakuannya supaya
menjadi lebih baik. Maka, guru haruslah sentiasa memperjelaskan atau
mengingatkan mereka berkaitan dengan tingkah laku tersebut.
Prinsip-Prinsip Pengurusan Tingkahlaku
Mengurus tingkahlaku memerlukan kemahiran guru
yang khusus dalam bidang tersebut. Ia berlandaskan kepada prinsip-prinsip
tertentu yang perlu dihayati dan dipegang oleh guru. Antara perkara yang perlu
diberi perhatian ialah prinsip peneguhan dan jenis-jenis pemerhatian. Peneguhan
sangat penting untuk mengekal atau mengurangkan tingkah laku. Dalam membuat
peneguhan yakni ganjaran yang diberikan hendaklah sesuai dan berkesan. Peneguh
merupakan sesuatu objek atau situasi yang dapat meneguhkan atau mengekalkan
tindak balas atau kelakuan pada masa kini atau memungkinkan peningkatan
perlakuan pada masa akan datang. Peneguh yang diberi mestilah sesuatuyang
disukai oleh pelajar.
Selain itu, jenis
pemerhatian. Pemerhatian yang pertama adalah pemerhatian yang boleh dijenis
mengikut tujuan dan aspek yang hendak diperhati iaitu memerhati sesuatu
perlakuan tanpa membuat tafsiran (interpreation) dan tanggapan (judgement)
iaitu melapor apa yang dilihat sahaja dan menggunakan tafsiran bukan untuk
penilaian semasa tetapi membuat hipotesis yang diperolehi selepas menemu bual
individu yang berkenaan. Kedua, pemerhatian yang dibuat mestilah mengikut apa
yang telah dirancangdan secara “open-ended” iaitu menilai atau memerhati
kemahiran tertentu, pengetahuan, perlakuan atau sikap yang telah dikenal pasti
serta menilai sesuatu yang wujud tanpa dijangka atau di luar perancangan
pemerhati tetapi relevan dengan objektif penilaian tersebut. Manakala, yang
ketiga adalah pemerhatian untuk jangka pendek dan jangka panjang. Pemerhatian
yang dilaksanakan mengikut urutan dalam jangka masa berperingkat supaya
mendapat dapatan yang berkesan dan bermakna tentang perkembangan proses atau
peristiwa terhadap sesuatu tugasan.
Kesimpulan
Tuntasnya topik ini berkait rapat dengan
peraturan dan disiplin murid, pengurusan sosial dan salah laku serta pekeliling
dan peraturan. Disiplin membolehkan aktiviti proses pengajaran yang dirancang
oleh guru dapat dijalankan dengan teratur tanpa gangguan. Guru juga mestilah
bijak dalam mencorak anak didiknya agar mereka tidak merasa tersisih dan
melakukan salah laku. Pelajar memerlukan perhatian yang sama rata daripada guru
dan hal ini haruslah dilaksanakan oleh guru tanpa ada unsur pilih kasih. Demi mewujudkan generasi yang lebih berguna
pada masa hadapan, langkah sewajarnya daripada semua pihak patut dilaksanakan.
Rujukan
Abdul Munir
Ismail. (2016, July). Pengaruh Media Massa Terhadap Akhlak Pelajar. [Kertas
Persidangan]. Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti
Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak Malaysia.
https://www.researchgate.net/publication/305474305_PENGARUH_MEDIA_MASSA_TERHADAP_AKHLAK_PELAJAR
Azizi Yahya,
Mohd Najib Ab. Ghafar, Badrulzaman Baharom, (2016). Persekitaran Keluarga dan
Kesannya Terhadap Tingkah Laku Devian Remaja. Fakulti Pendidikan, Universiti
Teknologi Malaysia.
Dewan
Masyarakat (1995). Tingkah Laku Delinkuen. 9 –12.
Mohamad
Khairi Haji Othman. (2016). Pembentukan Akhlak Pelajar Menerusi Aplikasi
Teknik-Teknik Penerapan Nilai dalam Pengajaran. ThEe Online Journal of Islamic
Education, 4(1), 58-70.
https://ojie.um.edu.my/index.php/O-JIE/article/view/5248/3045
Ragbir Kaur
A/P Joginder Singh (2009). Panduan Ulangkaji Ilmu Pendidikan Untuk Kursus
Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI). Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
Rohani binti
Abdullah, Nani binti Menon & Mohd Sharani bin Ahmad, Panduan Kurikulum
Prasekolah. Selangor: PTS Publications & Distributors Sdn Bhd, 2003.
Saayah Abu
Menjadi, Guru Tadika. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn Bhd, 2007.
Ulasan
Catat Ulasan