Pendahuluan
Pengurusan membawa makna satu proses sosial yang dibentuk dan disusun
bagi mewujudkan kerjasama penyertaan penglibatan ahli-ahli dalam organisasi
untuk mencapai objektif yang ditetapkan manakala penasihatan pula mengikut
Kamus Dewan (1994), penasihatan ditakrifkan sebagai ajaran, petunjuk yang baik,
peringatan, menyusulkan, mengesyorkan atau pun menganjurkan kepada seseorang
tentang hal. Maka dapat disimpulkan bahawa definisi pengurusan penasihatan
murid boleh dinyatakan dengan rancangan atau pengawalan seperti ajaran yang
baik untuk mengharmonikan sesuatu kumpulan iaitu pelajar sekolah demi kebaikan mereka.
Komponen dan tujuan utama pengurusan penasihatan murid ini adalah untuk memberi
bimbingan, nasihat dan mentoring kepada murid untuk membantu murid mengetahui
cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka.
Bimbingan
Definisi bimbingan merujuk kepada bantuan seseorang yang memiliki
peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seseorang individu dari setiap
peringkat usia. Tujuannya adalah untuk menolong mengarahkan hidupnya sendiri,
membuat pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri (Crow & Crow
1960). Bimbingan juga adalah suatu konsep yang berkaitan dengan cara membantu
orang lain atau suatu usaha menyediakan pengalaman untuk membantu pelajar
memahami diri (Amla et al. 2006). Adapun dalam konsep pendidikan, bimbingan
merupakan keseluruhan perancangan aktiviti-aktiviti dalam membantu pelajar
mengalami cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka. Dari
pandangan Shertzer dan Stone (1971) pula mendefinisikan bimbingan sebagai satu
proses menolong individu untuk memahami diri dana lam sekelilingnya. Proses ini
menunjukkan satu usaha yang berterusan dan melibatkan banyak langkah dalam
mencapai matlamat. Bimbingan dilihat sebagai memberi perkhidmatan kepada
pelajar yang normal.
Selain itu, bimbingan juga merupakan pendekatan yang menggunakan kaedah
lisan atau fizikal untuk membantu seseorang dalam menentukan matlamat,
merancang tindakan dan memperbaiki sikap dan tingkah laku dalam aspek-aspek
tertentu. Sebagai contoh, memberi tunjuk ajar untuk bertingkah laku yang baik
atau memberikan strategi belajar yang berkesan. Dalam bidang bimbingan dan
kaunseling, jenis bimbingan dan nasihat yang diberikan adalah berkaitan dengan
aspek psikologi individu dan hubungannya dengan orang lain. Dalam konteks
Malaysia, institut pendidikan khususnya di sekolah merupakan tapak permulaan
bagi bidang ini. Maka secara amnya bimbingan boleh diertikan memberi fokus
kepada potensi seseorang individu dan menolong seseorang individu itu membuat
pilihan yang tepat.
Di samping itu, dalam pengurusan penasihatan
murid, guru-guru haruslah peka dan mengambil tanggungjawab mengetahui ciri-ciri
bimbingan yang sesuai sebelum diaplikasikan. Antaranya, bimbingan merupakan
aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan,
secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan
yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan.
Seperti yang kita ketahui, di sekolah bimbingan disusun dan dibangunkan
berdasarkan keperluan sebenar pelajar yang berkenaan dan mengikut skala
keutamaan yang juga ditentukan berdasarkan keperluan pelajar dan kemampuan
guru-guru. Kedua adalah bimbingan merupakan proses membantu individu atau
kumpulan. Proses bimbingan di sekolah bukan sahaja menumpukan kepada seseorang
pelajar sahaja malah lebih dari itu. Hal ini kerana, sesetengah pelajar juga
agak malu jika ingin mengadu masalah atau meminta bimbingan seorang diri dan
lebih terbuka jika mereka berada dalam satu kumpulan atau dalam bilangan yang ramai
berbanding seorang diri. Jadi, guru-guru juga haruslah bersifat terbuka untuk
menerima hal yang sedemikian. Ketiga, bimbingan tidak memaksa seseorang itu
mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolong individu mengikut
arah yang sesuai dengannya dan yang terakhir adalah bimbingan yang diberikan
kepada individu yang memerlukan bantuan untuk memecahkan permasalahan yang
dihadapinya. Hal ini menunjukkan peranan penting dalam menghubungkan dan
mengintegrasikan sekolah dan komuniti dan selaras dengan proses penilaian
kendiri, baik berkenaan bimbingan itu sendiri mahupun kemajuan pelajar yang dibimbing,
serta berkenaan dengan kemajuan pengetahuan, kemahiran, dan sikap guru-guru
yang melaksanakannya.
Penasihatan
Penasihatan membawa maksud nasihat yang
diberikan merupakan kaedah menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan
individu yang terlibat. Kaedah ini merupakan satu cara yang mudah untuk
mengelakkan diri daripada memahami, memeriksa dan menjelajah masalah yang
dihadapi, (Zuraidah, 1994). Menurut Gibson dan Mitchell (1999), mereka
menyatakan nasihat yang digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru
dan berguna. Nasihat yang diberikan juga berguna untuk mengajar individu
tersebut untuk berfikir dan bertindak. Mengikut Kamus Dewan (1994), nasihat ialah
ajaran, petunjuk yang baik, peringatan, mengusulkan, mengesyorkan ataupun
menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal Dari segi konsep pula, penasihatan
merupakan salah satu daripada beberapa mekanisme untuk membantu individu yang
menghadapi masalah. Adapun individu yang sangat memerlukan kaedah penasihatan
adalah golongan yang mempunyai masalah disiplin yang kritikal seperti contoh
murid yang merokok, ponteng sekolah, dan seumpama dengannya.
Berikut
merupakan beberapa ciri-ciri penasihatan yang perlu diambil tahu oleh guru-guru
yang berkenaan antaranya lebih memfokuskan kepada permasalahan yang dihadapi
daripada menumpukan kepada diri individu yang bermasalah. Penasihatan ini lebih
menjurus kepada bentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih
berautoriti kepada seorang lain. Orang yang berautoriti ini adalah orang yang lebih
berpengalaman, banyak pengetahuan, mempunyai kelayakan dan pengiktirafan. Memberi nasihat merupakan strategi yang
paling cepat untuk menyelesaikan permasalahan tersebut dengan lebih efektif jika
nasihat itu meninggalkan kesan.
Terdapat
lima fasa dalam proses bimbingan dan penasihatan untuk menangani isu dan
masalah pelajar jika perlu. Fasa pertama adalah fasa kesedaran guru sebagai
pembimbing dan penasihat pelajar, dalam fasa ini, pihak pengurusan sekolah
terlebih dahulu perlu menerima konsep ini. Namun demikian, penekanan haruslah
diberikan kepada guru yang mengajar pelajar kerana mereka lebih rapat dan arif
mengenai pelajar-pelajar mereka berbanding guru yang tidak mengajar. Pihak pelajar perlu disedarkan tentang kepentingan
perkhidmatan bimbingan dan penasihatan sebagai pengelola dan sumber rujukan
pelajar. Fasa kedua adalah menguasai kemahiran asas bimbingan dan penasihatan.
Guru sebagai penasihat dan pembimbing haruslah terlebih dahulu menguasai
kemahiran untuk memudahkan mereka berkomunikasi melalui kaedah yang paling baik
dengan pelajar. Pada fasa ini, semua guru dibantu dan diterapkan dengan
beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan melalui kursus, seminar dan
bengkel khas. Antara kemahiran-kemahiran yang dicadangkan ialah, kemahiran
perkembangan personaliti, kemahiran melayan dan kemahiran mendengar, kemahiran
lisan (verbal) dan bukan lisan (non verbal), kemahiran mengenal pasti pelajar
yang bermasalah dan kemahiran asas teori dan teknik kaunseling dalam proses
menolong. Melalui kemahiran ini, guru-guru akan lebih mendalami dan memahami
latar belakang hidup seseorang pelajar dan mencuba untuk meneroka dunia
pelajar. Penguasaan kemahiran-kemahiran ini boleh dijalankan secara
berperingkat dan merupakan asas menjadi guru pembimbing yang berkesan.
Selain itu, fasa ketiga adalah proses
mengenali pelajar. Pada fasa ini, semua guru dapat mengaplikasikan kemahiran-kemahiran
asas kaunseling dan mampu mengenalpasti pelajar yang memerlukan bimbingan dan
penasihatan. Secara umumnya, pelajar yang memerlukan bimbingan ini dapat
dibahagikan kepada tiga kategori utama iaitu pelajar yang datang secara
sukarela, pelajar yang di bawah pemerhatian, pelajar yang dikenalpasti sendiri
oleh guru-guru sebagai memerlukan bimbingan melalui pemerhatian dan diagnosis.
Tambahan pula, teknik atau kaedah yang boleh digunakan oleh guru untuk tujuan
mengumpul maklumat tentang pelajar yang menerima perkhidmatan bimbingan ini
ialah teknik ujian, temubual, soal selidik, teknik sosiometrik, teknik skala
pemeringkatan, teknik autobiografi dan rekod kesihatan. Seterusnya fasa keempat
iaitu proses membimbing pelajar. Fasa ini secara khususnya, pelajar akan
dibimbing melalui tiga cara iaitu menjalankan bimbingan secara individu,
bimbingan secara kelompok dan juga konsultansi yang melibatkan ibu bapa. Oleh kerana
pelajar memerlukan perhatian yang khusus, guru pembimbing lebih dapat mendekati
pelajar melalui bimbingan secara individu kerana pelajar merasakan dapat diberi
perhatian sepenuhnya oleh guru manakala bimbingan kelompok melibatkan
pelajar-pelajar yang mempunyai masalah yang sama seperti program yang berbentuk
motivasi, kemahiran pelajar, dan personal. Terdapat enam tahap dalam proses membimbing
pelajar iaitu, membina hubungan, penerokaan, definisi masalah dan membina
matlamat, alternatif penyelesaian dan pelan tindakan, melaksanakan tindakan dan
penamatan. Fasa yang terakhir adalah analisis penilaian. fasa ini melihat
keberkesanaan perhubungan bimbingan dan penasihatan itu sama ada berkesan atau
tidak berkesan. Hasil pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu berjaya
dibimbing atau tidak berjaya dibimbing.
Mentoring
Pengertian mentoring mengambarkan wujudnya perhubungan berterusan
antara individu (mentor) dengan individu atau sekumpulan individu (mentee)
bertujuan meningkatkan tahap professionalisme mantee. Berdasarkan konsep
mentoring, mentor perlu membimbing mentee untuk menjadi individu yang mampu
mengembangkan potensi diri, sikap dan memberi panduan kepada mentee dalam mencari
arah panduan yang betul dan siapa yang boleh membantu mereka dalam
menyelesaikan sebarang masalah yang dihadapi sama ada akademik mahupun
peribadi. Pelbagai kaedah boleh dilakukan oleh mentor sebagai panduan untuk
mencapai objektifnya. Antara aktiviti yang boleh dilakukan dalam proses
mentoring adalah aktiviti yang terancang di dalam mahu pun di luar bilik
darjah, permainan serta membentuk kumpulan yang kecil untuk membincangkan
sesuatu topik atau isu. Hal ini juga mempunyai motif utama dalam proses mentoring
iaitu memberi peluang kepada mentee untuk menimba, mencuba dan menggunakan
kemahiran yang mungkin kurang didedahkan dalam bilik darjah untuk panduan
mereka yang menjalani kehidupan sebagai pelajar yang bertanggungjawab serta
membolehkan mentee untuk meneroka idea-idea baru dengan yakin.
Ciri-ciri mentoring yang sewajarnya dijadikan
panduan adalah proses ini mementingkan perkembangan personal dan professional
mentee yang berterusan untuk mencapai matlamat yang diimpikan. Proses ini juga
tidak lain tidak bukan hanyalah untuk memudahkan sesuatu transisi dan memastikan
berlaku perkembangan positif. Ia juga bertindakbalas terhadap kelebihan
individu, nilai dan keperluan mentor dan mantee. Selain itu, proses ini akan
membentuk kesedaran kepada pelajar agar mereka bertimbang rasa dan akur kepada
kesilapan yang sukar dielakkan serta menerima kesilapan yang boleh diterima dan
yang tidak.
Seterusnya, terdapat empat proses mentoring yang perlu diketahui iaitu yang pertama adalah
menjalin perhubungan. Perhubungan antara mentor dan mentee adalah aspek penting
yang perlu dijalin semasa proses mentoring berlaku. Mentor dan mentee perlu
menggunakan masa yang sesuai untuk mengenali satu sama lain supaya timbul rasa
saling mempercayai dan jika ini berlaku dengan baik maka proses mentoring akan
menjadi satu aktiviti yang mudah dan bermakna. Kedua adalah merunding
persetujuan, mentor dan mantee perlulah bersama-sama menjana persetujuan yang
perlu dilaksana dan dipatuhi oleh mereka semasa sesi mentoring. Perjanjian meliputi
penyediaan jadual untuk sesi mentoring, mengenalpasti batasan serta cara dan
teknik mentoring. Jika kerjasama dapat dibina, maka akan ia mewujudkan
perhubungan yang harmoni. Ketiga adalah perkembangan professional mentee.
Proses ini merupakan langkah utama mentoring kerana melibatkan fungsi dan
peranan mentoring itu sendiri. Pada ketika ini, kedua-dua mentor dan mentee
perlulah menentukan matlamat mentoring, menjana senarai latih-tubi dan aktiviti
mentoring supaya matlamatnya tercapai. Terakhir adalah proses menamatkan
perhubungan. Proses mentoring akan berakhir apabila matlamatnya tercapai di
mana ia dinilai oleh mereka yang berkenaan. Perhubungan mentoring hendaklah
berakhir dengan tahap pencapaian positif iaitu satu transformasi berperingkat
kepada perhubungan yang kasual. Mentoring tidak sepatutnya berakhir tiba-tiba.
Dalam kes tertentu pula, perhubungan mentor-mantee akan berkembang kepada
sesuatu yang lebih kekal.
Kesimpulan
Dapat dirumuskan bahawa pengurusan penasihatan murid amatlah penting di
dalam sesebuah sekolah kerana pengurusan murid memainkan peranan yang penting
dalam membantu pelajar menyelesaikan masalah mereka jika masalah tersebut
menggangu pelajaran mereka. Setiap guru hendaklah mempunyai kemahiran asas
dalam kaunseling agar guru tersebut dapat membantu pelajar menyelesaikan
masalah mahupun meluahkan masalah mereka. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya
pengurusan penasihatan murid dalam persekitaran sekolah.
Rujukan
Cullingford, C. (Ed.). (2016). Mentoring
in education: An international perspective. Routledge.
Fletcher, S. (2000). Mentoring in
Schools: A Handbook og Good Practice. London: Kogan Page Ltd.
Gootman E. Marilyn. (1997). Caring
Teacher’s Guide to Discipline, New Delhi: SAGE Publication.
Khadijah Rohani Mohd Yunus dan Nazariah Ab.
Samad (editor). (2006). Siri Modul 1: Bimbingan & Penasihatan. Penerbit
UPSI.
Muhd Mansur Abdullah, S. Nordinar Mohd
Tamim. (2003). Proses Kaunseling. Selangor: Perpustakaan Negara.
Susanto, Ahmad. 2018. Bimbingan dan
Konseling di Sekolah: Konsep, Teori, dan Aplikasinya. Jakarta: Prenadamedia
Zuraidah Abdul Rahman. (1995). Kaunseling
dalam Pengurusan. Selangor: Times Book International.
Ulasan
Catat Ulasan