Definisi strategi
Strategi merupakan ilmu tentang cara-cara merancang secara teratur untuk mencapai matlamat atau kejayaan. Konsep pengurusan bilik darjah ialah guru sebagai pengurus rutin bilik pembelajaran, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas seperti membersihkan bilik darjah, mengurus bahan bantu mengajar, mengurus murid agar mematuhi segala peraturan yang telah ditetapkan dalam bilik darjah supaya dapat digunakan dengan berkesan dan terancang.
Definisi bilik pembelajaran
Menurut mohd hasani dali & Mohamad johdi salleh (2009), Bilik darjah merupakan medan perjuangan utama seorang guru menjalankan tugas, peranan dan tanggung jawab. Seseorang guru akan diklasifikasikan sebagai tidak melaksanakan tugas sekiranya amanah ini diabaikan walaupun beliau merupakan seorang juara masyarakat yang paling komited di luar bilik darjah atau di luar sekolah. Sehubungan dengan itu, bilik darjah perlu diurus dengan keadaan terbaik dan kondusif agar pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan efektif serta guru boleh dinobatkan sebagai pendidik berketerampilan cemerlang.
Definisi pengurusan bilik pembelajaran
Menurut Foziana Jamaludin et.al (2018), pengurusan bilik
darjah adalah elemen
yang paling mencabar
dan kemahiran yang tinggi diperlukan dalam melaksanakannya. Suasana
pembelajaran yang berkesan tidak mungkin terbina dengan hanya memberi tumpuan
pada proses penyampaian isi pengajaran guru
sahaja. Pengurusan bilik
darjah yang baik
juga menyumbang kepada
peningkatan pencapaian
akademik pelajar. Menurut Mohd Hasani Dali dan Mohamad Johdi
Salleh, pengurusan bilik darjah merupakan kemahiran yang agak sukar dikuasai
walaupun banyak teori dan teknik yang telah dipelajari oleh guru pelatih di universiti
maupun di institut-institut perguruan. Sekiranya kemahiran ini dapat dikuasai dan
dihayati oleh guru pelatih, proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah
akan menjadi pengalaman yang menyeronokkan. Bilik darjah yang mempunyai
pelajar-pelajar yang bertingkah laku baik menjadikan tugas pengajaran guru “one
of the most wonderful jobs in the world” kerana setiap hari guru mengalami
pelbagai pengalaman yang baru dan berbeza di bilik darjah.
Tujuan strategi pengurusan bilik pembelajaran
Strategi yang
dilakukan dalam menguruskan bilik darjah
Unsur Fizikal Bilik pembelajaran
Persekitaran pembelajaran dan elemen di dalamnya dapat memberi
impak kepada hasil pembelajaran kepada pelajar di sekolah. Menurut Che Nidzam
Che Ahmad (2014), dalam suatu persekitaran pembelajaran, wujud hubungan yang
kompleks antara struktur fizikal seperti penyusunan bilik, keluasan ruang,
cahaya dan susunan meja dengan aspek psikologikal seperti interaksi guru dan
pelajar. Penyusunan aspek fizikal dalam ruang pembelajaran boleh menghadkan
atau menggalakkan interaksi dan juga mempamerkan perlakuan yang diharaokan oleh
guru.
Kedudukan tempat
duduk pelajar tidak boleh diubah suai bagi menggelakkan berlakunya kekeliruan
sewaktu belajar. Meja guru juga terletak dibahagian hadapan kelas, dan guru
berada di sekitar meja pelajar bagi membantu dalam proses pembelajaran.
Penyusunan perlu berkait rapat dengan strategi dan pendekatan pengajaran
pembelajaran, ini kerana pengajaran secara berkumpulan adalah diutamakan.
Interaksi Dalam Bilik pembelajaran
Bahasa ialah alat komunikasi dan perantara manusia. Menurut Abdul
Rasid Jamian et.al (2013), Bahasa pertuturan seharian digunakan di sekolah
sebagai alat komunikasi. Justeru, proses pengajaran dan pembelajaran (P&P)
di dalam bilik darjah adalah interaksi sosial yang paling berpengaruh di
sekolah. Hal ini kerana guru-guru berinteraksi dengan murid secara individu
hampir setiap hari. Pada masa kini, iklim P&P lebih menumpukan untuk mencorakkan
tingkah laku dan perbendaharaan kata murid-murid. Secara lazimnya, sesuatu
bahasa yang digunakan melambangkan realiti budaya. Kecekapan bahasa,
terutamanya berkaitan lisan ia menunjukkan sesuatu bangsa yang mengamalkan
budaya tersebut.
Interaksi sangat penting kerana ia dapat menentukan sama ada proses pengajaran di dalam kelas berjalan dengan baik. Jenis interaksi yang amat sesuai untuk digunakan semasa dalam bilik pembelajaran adalah interaksi dua hala antara guru dan murid, interaksi dua hala antara murid dan murid dan interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid.
Iklim Pembelajaran Positif
Menurut Ahmad Zabidi Abdul Razak (2006), Keadaan atau suasana
sekolah yang tenang dan nyaman, sesuai untuk proses pengajaran dan pembelajaran
dianggap sebagai mempunyai iklim sekolah yang berkesan. Suasana bilik darjah
yang kondusif penting bagi mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang
berkesan. Guru hendaklah bijak dalam mengawal suasana emosi bilik darjah supaya
pelajar dapat belajar dengan lebih selesa dan tanpa tekanan. Guru juga harus
bijak mengawal intonasi suara iaitu jelas, terang, semula jadi, tidak tegang
dan bercorak perbualan.
Selain itu guru juga perlu menyelitkan unsur kelucuan dalam P&P
supaya pelajar tidak mudah cepat bosan dan mengantuk ketika belajar di dalam
kelas. Penggunaan alat bantu mengajar yang menarik juga perlu untuk
meningkatkan lagi kefahaman pelajar ketika mempelajari sesuatu topik
pembelajaran yang agak susah.
Kesan strategi pengurusan bilik pembelajaran
Kajian menunjukkan bahawa pencapaian murid adalah hasil daripada tindakan guru seperti merancang, mengurus dan mengajar. Dan pencapaian murid itu juga berdasarkan penglibatan, penguasaan dalam pembelajaran dan penyelesaian tugasan yang diberikan oleh guru. Menurut Cole (1994), bahawa kejayaan dan keberkesanan pengurusan bilik darjah bergantung kepada empat faktor yang perlu ada pada seseorang guru, iaitu kemahiran berkomunikasi, kemahiran merancang dan mengurus, kemahiran mengajar dan keupayaan guru menggunakan motivasi dan pengukuhan. keempat-empat faktor ini mampu membantu seseorang guru itu untuk mengawal dan menguruskan bilik darjah dengan baik.
Seterusnya, pengurusan bilik darjah yang berkesan boleh menyumbang kepada daya pemikiran kreatif yang tinggi dikalangan murid. Hal ini berkaitan dengan corak penyusunan tempat duduk dan pengaturan bilik darjah. Penggalakkan murid- murid supaya aktif didalam bilik darjah adalah bergantung kepada corak penyusunan bilik darjah tersebut. Perkara ini memerlukan perancangan dan pengurusan yang rapi oleh guru supaya perkongsian ilmu melalui perbincangan dapat dilakukan antara mereka dengan suasana yang selesa.
Selain itu, pengajaran dapat dilaksanakan secara berkesan sekiranya seseorang guru itu berkemampuan dalam mengurus bilik
darjah secara fizikal, iklim, komunikasi dan pengawalan disiplin. Hal ini
kerana, dapat membantu memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar seterusnya objektif dan matlamat dapat dicapai.
Rumusan
Kesimpulannya, pengurusan bilik pembelajaran merupakan aspek
penting yang memerlukan pengetahuan dan kemahiran untuk memastikan
kecemerlangan pelajar dalam menimba ilmu di dalam kelas yang kondusif, selesa,
lengkap dengan peralatan dan keadah yang betul semasa proses PdP. Hal ini juga
akan membuatkan para pelajar teruja untuk belajar sekiranya pendekatan yang
digunakan oleh guru adalah betul.
Rujukan:
Abdul Rasid Jamian, Shamsudin Othman, Sufiza. (2013). Interaksi
Lisan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu – JPBM, Vol. 3, Bil. 1, 42-51. Http://Journalarticle.Ukm.My/6370/1/42-51_Rasid_Et_Al.UPM.Pdf
Ahmad Zabidi Abdul Razak. (2006). Ciri Iklim Sekolah Berkesan: Implikasinya
Terhadap Motivasi Pembelajaran. Jurnal
Pendidikan, 31, 3 - 19 Diperoleh Daripada Untitled-32 (Ukm.My)
Che Nidzam Che Ahmad, Saidatul Ainoor Shaharim & Asmayati Yahaya. (2016). Kesesuaian Persekitaran Pembelajaran, Interaksi Guru-Pelajar, Komitmen Belajar dan Keselesaan Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Biologi. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 6. Diperoleh Daripada (PDF) Kesesuaian Persekitaran Pembelajaran, Interaksi Guru-Pelajar, Komitmen Belajar Dan Keselesaan Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Biologi (Researchgate.Net)
Foziana Jamaludin, Mohamed Yusoff Mohd Nor, Mohd Izham Mohd Hamzah.(2018). Latihan Dalam Perkhidmatan: Pengurusan Bilik Darjah. Jurnal Wacana Sarjana, 2 (1), 1-12. https://Spaj.Ukm.My/Jws/Index.Php/Jws/Article/View/78/55
Ulasan
Catat Ulasan