Topik 7 : Pengurusan Sumber




 

Definisi Pengurusan Sumber

 Pengurusan sumber memainkan peranan yang amat penting bagi sebuah institusi pendidikan dan sebagainya. Hal ini kerana, pengurusan sumber merupakan salah satu tempat atau medium rujukan untuk mencari maklumat. Pengurusan sumber yang cekap dapat melahirkan individu yang berkualiti dan produktif. Konsep ini lebih memberikan tumpuan terhadap kaedah atau cara sesebuah organisasi mengurus dan mentadbir sumber manusia. Oleh itu, pengurusan sumber memainkan peranan penting dalam memastikan pengurusan sumber sesebuah organisasi itu berjalan lancar dan berdaya saing untuk mencapai matlamat tersebut.

Definisi Pengurusan 

    Menurut Buck (2010) pengurusan terdiri daripada pengarahan dan pengawalan kumpulan yang terdiri daripada satu atau lebih entiti untuk tujuan menyelaras dan mengharmonikan kumpulan tersebut bagi mencapai misi dan matlamat sesebuah organisasi atau kumpulan tersebut.

Sumber

Sumber pula bermaksud, sesuatu yang menjadi rujukan untuk menentukan kesahihan sesuatu maklumat atau carian. Sumber juga merupakan satu set bahan atau sistem yang diwujudkan bertujuan untuk memudahkan pembelajaran seseorang pelajar. Sumber boleh diklasifikasikan sebagai bahan atau tenaga yang diperlukan bagi melaksanakan sesuatu. Sumber terbahagi kepada 3 iaitu sumber primer, sumber sekunder dan sumber tertier.





Komponen pengurusan sumber

Pengurusan infrastruktur

Infrastruktur sekolah boleh menjadi ancaman keselamatan sekiranya tidak diurus dengan baik. Pengurusan aspek ini memerlukan pemantauan dan pemeriksaan rapi secara berterusan agar kawasan sekolah boleh menjadi tempat yang selamat dengan persekitaran yang kondusif sekaligus dapat menjamin keselamatan warganya. Aspek ini termasuklah pemantauan dan penyelenggaraan fizikal bangunan sekolah, pendawaian dan peralatan eletrik, landskap sekolah, tandas, bilik darjah, bilik-bilik khas, asrama, gelanggang permainan dan lain-lain.

Pengurusan sumber manusia

    Menurut Bohlander et.al (2001), pengurusan sumber manusia merangkumi penggabungan semua tenaga kerja yang pelbagai untuk mencapai matlamat bersama. Ivencevich (2001) pula mentakrifkan pengurusan sumber manusia sebagai fungsi yang dilaksanakan dalam organisasi bagi membantu memudahkan penggunaan sumber manusia secara berkesan untuk mencapai matlamat organisasi dan individu.

    Disekolah, pengetua merupakan orang yang penting sebagai pengurus sumber manusia untuk memastikan tiada kekurangan tenaga kerja bagi sesuatu jangka masa tertentu. Selain itu, mereka juga harus menentukan kerja yang diambil alih dan jumlah orang yang mampu menjalankan tugas tersebut. Pengetua harus bijak dalam menggunakan kuasa dan mengagihkan tugas serta melantik orang yang berkelayakan dalam menjalankan tugas-tugas yang penting dalam sekolah atau organisasi pendidikan.

Pengurusan pengajaran dan pembelajaran

    Misi Kementerian Pelajaran Malaysia ialah membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti agar dapat melahirkan generasi yang mampu bersaing dalam era globalisasi pada masa kini. Oleh hal demikian, guru merupakan peranan utama sebagai pelaksana di peringkat sekolah untuk merealisasikan misi tersebut. Namun begitu, pengurusan bilik darjah ialah elemen utama bagi pelaksanaan di peringkat sekolah ini. Pengurusan bilik darjah yang baik dan sistematik akan membantu meningkatkan keupayaan murid dalam pembelajaran.

    Pengajaran merupakan aktiviti atau proses yang  berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran tertentu yang meliputi perkara seperti aktiviti perancangan, pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian. Namun begitu, proses pengajaran boleh dikatakan sebagai sesuatu tugasan dan aktiviti yang diusahakan bersama oleh guru dan para pelajar. Pengajaran ini perlu dirancang oleh guru secara sistematik dan teliti untuk melaksanakannya dengan kaedah dan teknik yang sesuai bagi membimbing dan menggalakkan murid supaya mengambil bahagian untuk belajar demi memperoleh ilmu dan kemahiran. Proses pengajaran pada abad ke 21 ini adalah lebih berpusatkan kepada murid, yang mana bersesuaian dengan era globalisasi yang menuntut perubahan dalam setiap aspek termasuklah dalam bidang pendidikan. Oleh itu, dalam perancangan pengajaran, pendekatan , kaedah, alat dan sumber yang digunakan haruslah bersesuaian dengan tahap kebolehan pelajar bagi memastikan objektif dan matlamat pengajaran dan pembelajaran dapat dicapai dengan cemerlang.

Pengurusan pusat sumber

    Pusat sumber sekolah (PSS) adalah merupakan antara aspek penting dalam institusi pendidikan (Siti Hajar, 1998). Pusat sumber bukan sahaja berfungsi sebagai gedung ilmu atau pusat pengumpulan dan penyebaran maklumat. Pusat sumber sekolah juga mampu menyediakan kemudahan dan perkhidmatan kepada para pengguna khususnya pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan dan rekreasi. Disamping itu, PSS juga berperanan untuk membina dan mengukuhkan kemahiran mencari maklumat dan seterusnya dapat melahirkan warga sekolah yang kreatif dan inovatif. PSS yang berkesan akan menjadi satu perkhidmatan yang terutama dan penting dalam usaha meningkatkan kualiti pendidikan di mana mempersiapkan pelajar untuk menghadapi zaman teknologi maklumat serta memperkembangkan potensi para pelajar selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Kepentingan Pengurusan Sumber

Fungsi pengurusan sumber

Pengurusan sumber berfungsi sebagai perancangan. Perancangan merujuk kepada proses formal yang merangkumi aktiviti seperti memilih misi dan matlamat keseluruhan organisasi untuk jangka masa pendek dan panjang. Perancangan juga bertujuan untuk membentuk matlamat sesebuah organisasi, jabatan dan individu dalam memilih strategi dan teknik dengan memperuntukkan sumber seperti manusia, wang dan peralatan bagi mencapai matlamat tersebut.

Selain itu, Pengurusan sumber juga berfungsi sebagai pengorganisasian. Pengorganisasian melibatkan pengagihan dan pengumpulan tugas-tugas, pembentukan deskripsi kerja, pengagihan sumber-sumber kepada jabatan dan staf. Pelan disediakan oleh pengurus atau pentadbir, dan dilaksanakan oleh pekerja dengan menterjemahkan idea-idea abstrak tersebut kepada realiti. Pengorganisasian yang berkesan dapat membantu pengurus dalam menyelaraskan sumber-sumber manusia dan bahan dengan lebih baik. Kejayaan organisasi bergantung keatas kebolehan pihak pengurusan dalam penggunaan sumber-sumber organisasi secara cekap dan berkesan.

Akhir sekali, Kepimpinan juga merupakan salah satu fungsi pengurusan sumber. Kepimpinan ini bertujuan untuk melengkapkan dan menjelaskan struktur organisasi, membentuk misi dan strategi baharu untuk melakukan perubahan dalam persekitaran luaran serta menyelaraskan usaha pelbagai pihak dalam organisasi serta memotivasikan pekerja ke arah pencapaian matlamat organisasi.

Rumusan

    Kesimpulannya, pengurusan sumber dalam bidang pendidikan mampu meningkatkan kefahaman pelajar terhadap pengajaran yang telah diajar kepada mereka. Disamping itu, penyampaian guru akan lebih berkesan berpandukan sumber sebagai rujukan yang pelbagai dan dijadikan sebagai persediaan untuk mengajar. Pengurusan  sumber merupakan aspek penting dalam pengurusan pembelajaran, pengurusan pusat sumber amat penting kerana ianya salah satu bantuan dalam sistem pembelajaran. Pengurusan sumber manusia turut berupaya memastikan kelestarian sesebuah organisasi.

Rujukan:

Sobariah Awang Mukhtar. (April,2009). Peranan Pihak Pengurusan Pusat Sumber Sekolah     Ke Arah Pembestarian Sekolah, Tinta, (17), 63-72.https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13987/

Kamarul Azmi Jasni, Mohd Faeez Ilias, Ab.Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah. (2011). Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Dalam Kalangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah Di Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education, 3 (1), 59-74. http://journalarticle.ukm.my/2370/1/25.pdf

Azharuddin Hashim, Nursyazana Zolkifli, Norziah Othman, Nadwatul Husna Mustapha. (2016). Hubungan Amalan Pengurusan Sumber Manusia dan Komitmen Organisasi. Proceeding of the 2nd International Conference On Economics & Banking 2016 (2nd ICEB). http://conference.kuis.edu.my/iceb2016?eproceedings/EB026.pdf





Ulasan