Topik 3 : Kajian Pengurusan Pembelajaran

 


Kajian pengurusan pembelajaran.

Menurut Stoner (1984) pegurusan didefinasikan sebagai proses merancang, mengelola, memimpin serta mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan. Manakala menurut Robbins (1984) pengurusan bermaksud satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat. Pengurusan sangat penting kepada para guru bagi meningkatkan pengetahuan berkaitan pengurusan, dapat meningkatkan mutu amalan kerja guru, menambahakan produktiviti serta mendapat keredhaan Allah. Pada era globalisasi ini,  Proses pengurusan sangat berkaitrapat dengan manusia. Pembelajaran pula bermaksud proses perubahan perilaku serta satu proses atau kaedah seseorang memperoleh ilmu pengetahuan atau kemahiran melalui pengalaman, ilmu yang dipelajari atau diajari. Pengurusan pembelajaran adalah berkaitan dengan aspek-aspek merancang pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan, melaksanakan seperti yang dirancang, menilai keberkesanan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dan membuat tidakan susulan berdasarkan penilaian yang telah dibuat termasuk penambahbaikkan.

            Perspektif pengurusan merujuk kepada pengurusan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah merupakan penglibatan guru bagi mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif  serta mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif dan meningkatkan motivasi kendiri pelajar. Pengurusan bilik darjah merupakan satu aspek yang penting dalam melaksanakan sesuatu pengajaran. Sebagai seorang guru kita perlulah mengetahui susunan kedudukan pelajar dan peralatan yang ada di dalam bilik darjah, mengurus dan mengawal pergerakkan pelajar dalam bilik darjah supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar. Oleh itu terdapat beberapa peranan guru dalam pengurusan pembelajaran antaranya mengelola, mengarah, merancang dan mengawal.

1.      Mengelola dalam bilik darjah.

Guru perlulah mengelola segala perkara di dalam bilik darjah seperti mengurus bilik darjah. Hal ini merangkumi pelbagai aspek seperti mrntafsir, menyedia serta menyimpan rekod pelajar seperti rekod kesihatan, keputusan dan lain-lain lagi. Pada era globalisasi ini, guru telah disediakan satu website yang dinamakan e-rekod di mana guru perlu menyimpan segala rekod pelajar sama ada kesihatan atau keputusan dan sebgaainya di dalam e-rekod. Guru perlu menyimpan rekod peribadi murid iaitu kad 001 dan kad 002 di mana kad ini mengandungi segala rekod peribadi murid. Selain itu guru juga perlu mengambil kedatangan pelajar di dalam kelas dan sentiasa memastikan pelajar yang tidak hadir ke sekolah mempunyai bukti dan sebab yang kukuh. Guru juga pelulah menyimpan segala rekod yuran sekolah dan yuran harian pelajar serta memastikan disiplin pelajar sentiasa dalam keadaan yang baik. Guru juga perlulah memastikan pelajar tidak membawa barang larangan seperti telefon bimbit, rokok atau dadah dan sebagainya.

2.      Mengarah dalam bilik darjah.

Guru perlulah mengarah pelajar untuk menyiapkan soalan dan latihan  yang diberikan selepas guru mengajar. Hal ini bertujuan bagi memastikan tahap kefahaman pelajar berdasarkan apa yang telah disampaikan oleh guru. Namun begitu, guru tidak boleh sama sekali untuk marah atau memaki hamun serta mengekluarkan perkataan yang tidak baik kepada elajar yang tidak menyiapkan tugasan malah bertanya dengan cara baik atau membantu pelajar jika mereka tidak faham berkaitan topik yang dibincangkan. Guru juga perlulah mengarah pelajar untuk menjalankan tugasan harian mengikut jadual tugasan yang telah disediakan bagi memastikan bilik darjah sentiasa berada dalam keadaan yang bersih dan selesa.

3.      Guru sebagai perancang.

Sebagai seorang guru yang cemerlang kita perlulah membuat persiapan awal sebelum memulakan pengajaran supaya proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Perancangan yang dibuat perlulah merangkumi objektif pembelajaran, isi pengajaran, bahan pengajaran serta pengurusan pembelajaran. Objektif pelajaran perlulah dibuat mengikut sasaran sukatan pelajaran, penhetahuan sedia ada murid dan kebolehan mereka. Pemilihan bahan mengajar seperti alat bantu mengajar dapat membantu proses pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan berkesan kepada murid. Sebagai contoh, guru boleh mengadakan aktiviti seperti kuiz, forum sesama pelajar dan sebagainya. Hal ini sanagt berkesan jika guru memberi ganjaran kepada pelajar yang dapat menjawab kuiz dengan betul.

4.      Mengawal bilik darjah.

Selain itu guru juga berperanan untuk mengawal segala peraturan bilik darjah sebagai contoh pelajar tidak dibernarkan untuk makan di dalam kelas, mengawal pergaulan pelajar antara lelaki dan perempuan dan sebagainya. Guru juga perlulah memastikan tiada masalah disiplin di kalangan pelajar berlaku dan memastikan pelajar tidak membawa masalah pribadi mereka ke sekolah.

Kesimpulannya, pengurusan pembelajaran sangat penting kepada guru bagi memastikan segala tindakan dan pengurusan teratur. Pengurusan pembelajaran ini melibatkan proses merancang, mengawal, mengarah dan mengelola serta penambahbaikan dan memastikan tidakan susulan terhadap pelajar. Hal ini sangat penting kepada seorang guru bagi memudahkan proses pengajaran berjalan dengan lancar serta dapat mendisiplinkan diri guru sendiri. Anatar ciri-ciri guru cemerlang yang menguruskan proses pengajaran dan pengurusan dengan cemerlang termasuklah prihatin terhadap keadaan pelajar serta peka dengan keadaan sekeliling. Oleh itu pengurusan pembelajaran pelajaran pelajar sanagt penting kepada semua guru.


Rujukan 

https://www.slideshare.net/Asyikin4996/bab-3-kajian-pengurusan-dan-pembelajaran-pelajar

Ulasan