Topik 2 : Interaksi dan Pembelajaran

 


Interaksi dan Pembelajaran

Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Ke-4 interaksi bermaksud dengan tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain. Interaksi juga bermaksud tindak balas antara dua atau beberapa pihak. Pembelajaran pula merupakana satu proses atau kaedah seseorang memperoleh ilmu pengetahuan atau kemahiran melalui pengalaman, ilmu yang dipelajari atau diajari. Dalam konteks pembelajaran interaksi melibatkan guru dan pelajar. Dengan adanya Interaksi pembelajaran guru perlu menggalakkan pelajar untuk berinteraksi dengan guru serta denganrakan sebaya mereka sendiri semasa proses pengajaran dan pembelajaran (PDP) dijalankan. Interaksi yang aktif sesama pelajar secara todak langsung dapat melatih pelajar untuk berdikari dan mengalami proses pembelajaran itu sendiri.

Interaksi pembelajaran terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu interaksi sehala, interaksi dua hala, interaksi kumpulan dan interaksi antara kumpulan. Jenis interaksi yang pertama ialah interaksi sehala.Interaksi sehala merupakan sistem pembelajaran yang berpusatkan guru sahaja. Hal ini akan menjadikan para pelajar bersifat pasif semasa proses pdp dan berasa sedikit bosan kerana mereka tidak dapat berkomunikasi dengan rakan sebaya mereka. Kaedah ini boleh digunakan oleh guru semasa ingin menerangkan topik atau tajuk baharu sesuatu mata pelajaran supaya pelajar mudah difahami. Kaedah ini dikatan kurang berkesan jika  

Di samping itu, interaksi dua hala.Interaksi dua hala berlaku apabila wujudnya pertanyaan antara guru dan pelajar sahaja. Interaksi dua hala juga berlaku apbila guru bertanya pelajar menjawab dan pelajar bertanya guru menjawab. Interkasi ini akan menjadikan pelajar berasa sedikit bosan jika guru mrnggunakan sepanjang pdp kerana mereka tiada interaksi antara rakan sebaya mereka sendiri serta pelajar akan menyimpan terlalu banyak fakta di dalam minda mereka. Interaksi ini biasa digunakan oleh para guru semasa pdp dijalankan di dalam kelas. Kaedah ini digalakkan berlaku sekiranya guru memberi pelbagai ganjaran kepada pelajar.

Selain itu, interaksi kumpulan.Interaksi kumpulan ini berlaku apabila guru mengadakan aktiviti kumpulan seperti projek simulasi, perbincangan dan sebagainya. Interaksi ini diadakan bertujuan bagi menggalakkan pelajar bergiat aktif dalam proses pegajaran dan pemebalajaran (pdp). Aktiviti berkumpulan ini diadakan supaya pelajar dapat berinteraksi anatar pelajar atau rakan sebaya semasa perbincangan. Semasa interaksi ini berlaku guru hanya dijadikan sebagai pemudahcara atau lebih dikenali sebagai fasilitator. Kaedah ini mampu memberi impak yang positif kepada pelajar serta dapat memupuk nilai positif kepada pelajar seperti bekerjasama, menghormati, toleransi serta perpaduan. Kaedah ini juga sedikit sebanyak dapat mengatasi masalah pelajar takut kepada guru serta malu akan kehadiran guru dan mampu berinteraksi dengan aktif bersama dengan rakan yang lain.

Seterusnya, interaksi antara kumpulan.Interaksi ini biasanya berlaku selepas adanya interaksi kumpulan dan sesi pembincangan diadakan. Interkasi ini diadakan semasa sesi pembentangan diadakan. Pada sesi pembentangan diadakan pelajar digalakkan mengajukan soalan kepada kumpulan pembentang. Hal ini akan mewujudkan interaksi yang sihat antara kemupulan pelajar.

Kesimpulannya, keempat-empat jenis interaksi ini sangat diperlukan semasa proses pengajaran dan pembelajaran (pdp) diadakan mengikut situasi yang sesuai. Interaksi yang baik adalah jika guru bijak mengatur dan menggunakan keempat-empat jenis interaksi semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Interaksi yang sihat wujud apabila mesej yang disampaikan oleh guru dapat diterima dan difahami dengan jelas oleh pelajar. Guru boleh mengamalkan beberapa cara bagi mewujudkan interaksi yang berkesan antaranya adalah guru perlulah bersikap positif serta percaya kepada pelajar dan guru perlulah bersifat ramah dan mesra bersama pelajar. Hal ini akan menjadikan pelajar lebih selesa untuk  berkomunikasi serta berinteraksi bersama guru dengan lebih rapat dan selesa. Di samping itu, guru juga perlu hormat pandangan dan pendapat pelajar.


Rujukan 

https://myguru.upsi.edu.my/documents/2020/courses/KPS3014/material/K01947_20201012112723_Topik%202_%20Interaksi%20dan%20Pembelajaran.pdf



Ulasan