Topik 14 : Pengurusan Alam Pembelajaran

 

PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

            Alam pembelajaran bermaksud satu suasana yang menggalakkan murid-murid menimba ilmu dan belajar dengan selesa dan baik. Di dalam suasana tersebut, murid akan merasakan minat untuk belajar dan memberi tumpuan sepanjang kelas berjalan. Sebagai seorang guru, kita perlulah mahir dalam mengendalikan suasana pembelajaran di dalam kelas. Kita berhak untuk mengawal suasana, keadaan dan komunikasi murid mengikut kesesuaian.

            Antara isu-isu yang sentiasa bangkit dalam pengurusan alam pembelajaran adalah kuantiti murid yang ramai. Sebagai seorang guru yang baharu, ianya merupakan satu kesukaran kerana kebolehan kita di dalam mengurus murid masih lagi mentah. Oleh itu, keberkesanan dalam mengawal kelas semestinya tidak berkesan sepenuhnya.

            Selain itu, keceriaan di dalam bilik darjah juga menjadi isu di dalam alam pembelajaran. Hal ini kerana, suasana memainkan peranan dalam mempengaruhi visual kanak-kanak. Warna-warna yang terang memberikan suasana ceria manakala yang gelap memberikan suasana kelam dan tidak bermaya untuk belajar. Sebagai langkah awal, guru-guru perlulah menjadi kreatif dalam menghias bilik darjah. Contohnya, meletakkan gamba-gamba kartun animasi yang comel, menampal jadual harian dan jadual kelas yang cantik, tong sampah yang bersih dan rak-rak buku yang tersusun.

            Impak yang positif apabila pengurusan alam pembelajaran kita dilakukan dengan baik adalah murid akan lebih cenderung untuk memasuki ke kelas dan tidak ponteng seperti pergi ke tandas dengan lama dan lain-lain. Tambahan lagi, murid-murid akan lebih berdisiplin dan sistematik dalam melakukan tugas seperti menyapu sampah dan menyusun buku-buku. Mereka akan lebih fokus apabila kelas itu kemas dan tersusun.

            Seterusnya adalah impak yang negatif. Murid-murid akan cenderung untuk menganggu kita bercakap di dalam kelas seperti bermain pensil, pemadam dan mengganggu rakan-rakannya yang lain. Tidak lupa juga, mereka akan kurang untuk fokus di dalam kelas dan malas untuk ke sekolah jika perkara ini tidak di uruskan.

 

 

Kepentingan menguruskan Alam Pembelajaran

1. Membantu guru mencapai objektif pembelajaran di dalam RPH dengan mudah dan lancar.

2. Input pembelajaran disampaikan dengan lancar.

3. Murid-murid lebih faham akan apa yang dipelajari.

4. Murid lebih suka dan positif di dalam kelas.

Ulasan