Topik 13 : Sekolah dan Persekitaran

 

SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

            Sekolah merupakan satu institusi pendidikan yang mendidik murid-murid dalam pelbagai aspek seperti sosial, kemahiran, ilmu yang pelbagai dan banyak lagi. Bagi membentuk institusi yang baik, sekolah perlu menjaga persekitarannya dengan baik. Hal ini kerana murid-murid bukan sahaja belajar di dalam kelas sahaja, bahkan mereka juga sentiasa belajar dari pemerhatian dan pendengaran sekeliling. Oleh itu, pihak sekolah perlu menjaga persekitaran yang baik untuk menjamin pertumbuhan positif dalam kalangan murid. Terdapat tiga komponen penting dalam membentuk persekitaran sekolah iaitu, sekolah itu sendiri, ibubapa dan masyarakat.

Persekitaran di dalam Sekolah merupakan satu perkara yang penting kerana ianya melibatkan di dalam sekolah sahaja seperti guru, murid, pekerja sekolah, dan lain-lain. Sebagai guru, kita perlulah sentiasa memberikan impak yang positif di dalam sekolah. Pihak atasan seperti guru besar, dan guru penolong kanan juga perlulah memastikan keadaan sekolah sentiasa dalam keadaan yang baik. Contohnya, memastikan guru-guru berdisiplin, tidak berkata-kata kesat, menjaga kehormatan murid, dan banyak lagi. Dengan itu, persekitaran dalaman sekolah terjamin dan murid-murid lebih cenderung melakukan apa yang baik daripada yang tidak baik.

Seterusnya, hubungan antara sekolah dengan masyarakat. Masyarakat merupakan satu kelompok manusia yang hidup berlandaskan norma-norma dan gaya hidup tertentu serta mempunyai pemimpin dan peraturan yang telah diterima oleh seluruh penduduk kelompok. Dengan penjagaan hubungan sekolah dan maysarakat dengan baik, ianya akan membantu keberkesanan projek-projek dan program kebajikan sekolah seperti bacaan yasin untuk pelajar SPM dan UPSR, Karnival Sukan Sekolah, Program Merentas Desa dan banyak lagi.

Tambahan lagi, apabila hubungan dengan masyarakat terjaga, murid-murid akan lebih selesa untuk pergi ke sekolah, dan mendorong minat antara sekolah dan masyarakat dalam bekerjasama untuk menjayakan projek-projek kebajikan.

Tidak lupa juga, hubungan sekolah dengan Ibu bapa perlu diketengahkan. Setiap sekolah wajib menubuhkan organsasi PIBG (Persatuan Ibu Bapa Guru). Komunikasi antara ibu bapa dan guru merupakan komunakasi yang besar dan penting dalam sekolah dan sistem pendidikan. Hal ini kerana ianya melibatkan murid-murid. Tanpa kerjasama yang baik antara kedua-dua pihak, maka sistem sekolah akan tidak maju dan matlamat pendidikan tidak akan tercapai.

Di dalam PIBG segala masalah-masalah besar dan perancangan semasa sekolah akan dibincang di dalam satu mesyuarat tahunan. Dengan itu, komunikasi yang baik mampu memudahkan penyelesaian masalah dan membuatkan sekolah lebih produktif. Tambahan lagi, ibu bapa akan lebih selesa dan menggalakkan anak-anak mereka datang ke sekolah. Selain itu, PIBG juga membantu menyalurkan sumbangan tenaga kerja, kewangan dan pelbagai sumber yang diperlukan oleh pihak sekolah untuk menjayakan sesuatu. Mereka juga boleh menolong pihak sekolah dalam memeriahkan suasana majlis rasmi dan banyak lagi.

Kesimpulan daripada tajuk ini adalah, Sekolah perlu memainkan peranan dalam menjalinkan hubungan baik antara pihak di dalam sekolah dan luar sekolah seperti komuniti taman dan ibu bapa. Dengan itu, persekitaran sekolah akan lebih sihat dan baik untuk murid –murid belajar dan mengambil contoh.

Ulasan