Topik 11 : Pengurusan Pelbagai Budaya

 

PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

Menurut kamus dewan, perkataan pengurusan didefinisikan sebagai pengajaran, pengawalan, pengelolaan dan penyelenggaraan . Antara fungsi pengurusan adalah merancang, mengarah, membuat keputusan, menilai dan sebagainya . E.B Taylor berpendapat bahawa budaya ialah suatu keseluruhan kompleks yang meliputi kepercayaan, seni, pengetahuan, adat istiadat dan kebiassaannya dipelajari oleh manusia yang bergelar anggota masyarakat .

Selepas itu, kepelbagaian budaya bermaksud satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sesebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan . Dalam konteks pendidikan pelbagai budaya pula ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik atau ciri-ciri ras ( Saha, 1997 ) . Oleh itu, pendidikan pelbagai budaya ini boleh berlaku dalam keadaan pendidikan formal atau tidak formal . Pendidikan pelbagai budaya ini bertujuan untuk mewujudkan kesedaran, toleransi, pemahaman dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan dan sikap . Dengan itu, Akta Pendidikan 1961 menepati prinsip bahawa kanak-kanak dididik sejajar dengan dengan kehendak ibu bapa mereka yang berbilang kaum, agama dan budaya atas dasar demokrasi pendidikan dan pengekalan budaya etnik masing-masing kaum yang ada dalam masyarakat majmuk di negara ini .

Seterusnya, pendidikan sebagai satu saluran untuk mencapai ciri-ciri masyarakat dan sikap kebudayaan ke dalam minda generasi muda . Prinsip pendidikan pelbagai budaya yang berkesan adalah pendidikan asas untuk menyediakan semua pelajar bagi memberi sumbangan secara maksimum dalam kehidupan pada zaman sekarang boleh dipupuk dalam kalangan guru dan pelajar semasa di sekolah serta mampu menyumbang kepada masyarakat . Hal ini, para pelajar dapat meliputi tujuan pembelajaran yang efektif dan kognitif serta dapat mengenalpasti populasi pelajar dengan latar belakang yang pelbagai akan mendorong kepada pembelajaran yang terbaik bagi setiap individu pelajar . Lantaran, pendekatan pelaksanaan guru dalam pendidikan pelbagai budaya dengan menolong pelajar untuk meningkatkan pencapaian akademik dalam semua bidang termasuklah kemahiran asas dengan menggunakan bahan pengajaran yang sensitif dan sesuai dengan latar belakang pelajar serta kaedah pengajaran dan pembelajaran mestilah dapat difahami diantara guru dan pelajar bagi membina dan mengembangkan kaedah pengajaran yang lebih berkesan .

Tambahan pula, kepelbagaian budaya di sekolah juga akan menimbulkan isu budaya dalam kalangan pelajar malah guru juga tetapi tidaklah begitu ketara . Terdapat isu yang boleh diketengahkan seperti hubungan para pelajar yang renggang diantara murid Islam dan bukan Islam . Hal ini berlaku kerana kurangnya pergaulan diantara mereka akibat kurangnya pengetahuan, tidak memahami dengan mendalam mengenai budaya, amalan dan adat resam sesuatu kaum . Hal yang demikian, guru menjadi watak penting dalam memahami kepelbagaian budaya diantara satu sama lain dengan guru bertanggungjawab memupuk perpaduan kepada pelajar dengan lebih mendalam .

Secara keseluruhannya, pembelajaran dalam kepelbagaian budaya merupakan satu strategi dan perspektif yang baharu untuk memahami variasi pelajar daripada masyarakat yang berbilang kaum dan budaya serta dapat meluaskan ilmu pengetahuan pelajar dan mematangkan fikirannya . Guru perlulah memainkan peranan yang penting bagi menghapuskan isu perkauman yang berlaku di sekolah agar tidak berleluasa dan membina masyarakat yang bersatu padu dalam mengekalkan keharmonian dan saling hormat-menghormati di antara satu sama lain . Akhir sekali, sebagai seorang bakal guru, kita haruslah bersedia dalam menempuh alam pendidikan pelbagai budaya yang penuh dengan cabaran demi menyumbang kepada agama, bangsa, agama, masyarakat dan negara .

Ulasan